Nödvändigt på webbplatsen

Domännamnet är adressen till en webbplats, till exempel ”mylla.nu”. Toppdomäner infördes 1985 för att decentralisera utdelningen av domänadresser, så att varje land kunde tilldela domänadresser till sina företag och medborgare. Toppdomänen är den del av domännamnet som kommer efter den sista punkten. 

Den överlägset populäraste toppdomänen i Sverige är naturligtvis .se, följt av .com och .nu 

Kostnaden för ett domännamn med .se, .com eller .nu varierar mellan 119 och 159 kronor per år. 

Följsam webbdesign, även kallad responsiv eller mobilanpassad design,  är en design som tillåter layouten att förändras beroende på vilken skärmstorlek och skärmupplösning som besökaren har. Det betyder att besökare kan se samma webbplats från en mobiltelefon, en läs-/surfplatta eller en persondator utan att behöva scrolla och zooma så mycket som hade krävts vid traditionell webbdesign.

Statistik visar att vid dagligt internetanvändande är det fler som väljer mobilen framför datorn och surfplattan. Dessutom har Google valt att visa webbplatser med följsam design högre upp i sökresultaten än sidor som inte är följsamma. 

Dataskyddsförordningen (GDPR) som i maj 2018 ersatte Personuppgiftslagen (PUL) i Sverige, kräver att du som ägare av en webbplats är mycket tydlig om personuppgifter. Du måste klart och tydligt redovisa vilka personuppgifter du samlar in, varför du gör det, hur uppgifterna används och att uppgiftslämnaren på begäran kan få alla sina uppgifter raderade. Som personuppgift betraktas allt som kan identifiera en fysisk person, till exempel namn, e-postadress, personnummer, din IP-adress, eller din bils registreringsnummer.

Det ska klart och tydligt framgå att den registrerade godkänt att personuppgifterna används. Samtycket kan ges genom uttalande eller genom en bekräftande handling, till exempel med en kryssruta på en webbplats.

För webbplatser som innehåller en webbshop gäller e-handelslagen. E-handelslagen kräver att dina kontaktuppgifter i form av namn, organisationsnummer, adress och e-postadress finns på webbplatsen. Dessutom ska pris på varor och tjänster anges klart och tydligt, liksom om skatter och fraktkostnader tillkommer.

WordPress är ett väldigt kraftfullt verktyg. Det är därför många väljer WordPress när de skaffar en ny webbplats till sin verksamhet. Tyvärr stannar många vid det. Webbplatsen underhålls inte, teman, tillägg och system uppdateras inte och det finns ingen backup om något skulle gå fel.

Du är kanske rädd för att göra fel och låter därför bli uppdateringar och underhåll. Det är fullt förståeligt. Ibland är tillägg och teman inte heller kompatibla med varandra – och då måste problemen  lösas.

Som standard tillåter WordPress användare att försöka logga in så många gånger de vill. Även om detta kan hjälpa den som glömmer sitt lösenord, så öppnar det också webbplatsen för systematiska hackerattacker. 

Genom att begränsa antalet inloggningsförsök kan användare bara prova att logga in ett begränsat antal gånger innan de blockeras. Med ett WordPress-tillägg som till exempel Wordfence eller Sucuri begränsar du på så sätt hackerns möjligheter att lyckas. 

Din data är extremt viktig och mycket av den är oersättlig. När det gäller att säkerhetskopiera datafiler har många en extra kopia av viktiga filer och media på en hårddisk. Att ha din hemsida säkerhetskopierad bör vara lika viktigt.

Det kan finnas många anledningar till att du vill återställa din hemsida till en tidigare version. Du kan ha råkat radera en viktig fil eller installerat ett tillägg som inte var kompatibelt med hemsidan. Det kan till och med bero på en designändring som blev sämre än du hade hoppats på.

Om du regelbundet säkerhetskopierar din hemsida kan du återställa den på ett par sekunder istället för att behöva genomlida flera timmar eller dagar av frustration. Genom att minimera tiden då webbplatsen ligger nere slipper du långa avbrott i verksamheten och behåller kundernas förtroende.

Ett webbhotell tillhandahåller lagringsutrymme för att du ska kunna lagra dina hemsidor, samt en uppkoppling mot nätet så att alla ska kunna besöka din webbplats.  

Webbhotell registrerar oftast också domännamn, vilket innebär att du kan köpa ditt domännamn via dem. Med ett eget domännamn har du en unik webbadress och du kan också skapa dig egna unika e-postadresser. 

Två populära webbhotell i Sverige är Loopia och one.com. Ett webbhotell för företag med extra utrymme kostar på one.com 79:-/månad och på Loopia 199:-/månad. 

WordPress är ett opensource-projekt och ett CMS (Content Management System). På ren svenska innebär det att WordPress är en gratis programvara med kod som används för att hantera innehåll på en webbplats. 

WordPress har sedan starten 2003 utvecklats från ett enkelt bloggsystem till att även kunna hantera mycket stora webbplatser.  

Idag är WordPress världens mest populära innehållshanteringssystem och driver 34 procent av alla webbplatser på internet, allt från enkla bloggar till storföretag som Vogue, The Walt Disney Company, Sony Music och svenska statens officiella webbplats About Sweden (sweden.se). 

Tillval för webbplatsen

Ett snyggt bildspel är användbart för att presentera produkter, tjänster eller aktuella kampanjer på din webbplats eller webbshop.

En blogg eller webbdagbok är en webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg och/eller dagboksanteckningar där inläggen är ordnade så att de senaste inläggen ligger högst upp.

Bloggar är ofta informella och personligt skrivna. Företag som använder bloggar för att informera om vad som händer på företaget kan på så sett ge en mjukare bild av företaget än i pressmeddelanden som ofta är ganska stela.

Blogginlägg på företags webbplatser kan publiceras under ”Aktuellt” eller ”Senaste nytt”.

Med ett tillägg för digital nedladdning i webbshopen kan du sälja digitala filer som videoklipp, fotografier, musik och grafisk konst utan kostnader för förpackning och transport.

Bilder är starka budskapsbärare som kan förstärka eller förtydliga det du vill förmedla. På samma sätt är film ett effektivt kommunikationsmedel som många gånger berättar mer om din verksamhet än exempelvis en text på webbplatsen eller en trycksak.

Det finns många fördelar med att ha en flerspråkig webbplats, och beroende på vilken typ av verksamhet du har kan det vara ett bra sätt att utnyttja en eller flera extra marknader.

Om du är aktiv på sociala medier kan du enkelt länka dina senaste inlägg till webbplatsen. Till exempel från Facebook, Flickr, Google+, Instagram, Linkedin, Twitter, Vimeo eller YouTube.

Vinterbadarnas förening, Hembygdsföreningen, Släktträdet, Taekwondoföreningen och Bostadsrättsföreningen kan vara föreningar som känner behov av att lösenordsskydda hela eller delar av sin webbplats.

Marknadsföring via e-post kan vara ett kraftfullt verktyg för att engagera nuvarande och blivande kunder och öka chansen att bli deras förstahandsval vid framtida köp. 

Sätt upp ett mål för varje utskick. Vet du inte varför du skickar ett nyhetsbrev kommer inte mottagaren att förstå det heller. Det kan till exempel handla om att få mottagaren att läsa mer om produkterna/tjänsterna du erbjuder, att köpa en vara till kampanjpris, att fylla i ett undersökningsformulär, ladda ner en e-bok, etc.

Med hjälp av bokningssystem på webbplatsen är det enklare att hantera bokningar och administration.

Bland annat ger bokningssystemet en bra överblick över kommande och befintliga kunder och nyttig information om dem. Med den information som systemet samlar in blir det enklare för att fokusera på att ta hand om kunderna istället för att lägga tid på att dubbelkolla bokningar.

WooCommerce är det populäraste WordPress-tillägget för e-handel. Det finns över fyra miljoner installationer och man beräknar att det driver mer än en tredjedel av alla nätbutiker i världen. Det är lättanvänt och integreras smidigt med WordPress. 

WooCommerce är ett tillägg med öppen källkod som direkt efter att det installerats klarar det mesta, men som sedan kan byggas ut med tusentals olika utökningar och tillägg. Med betalda tillägg kan WooCommerce-butiken byggas ut till att ta bokningar, erbjuda medlemskap, skapa återkommande betalningar genom abonnemang, skapa dynamiska prissättningsregler och mycket mer.

Bakom webbplatsens kulisser

Google Analytics är ett gratisverktyg för webbanalys. Tjänsten registrerar vilka webbsidor besökarna använder sig av, lagrar det och presenterar det som statistik för webbplatsens ägare. Tjänsten är mycket vanlig och används av de flesta stora webbplatserna. 

En kaka (eller cookie) är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator. 

Kakor och liknande tekniker används på många webbplatser för att ge besökare tillgång till olika funktioner. Det går ibland att använda informationen i kakan för att följa hur användare surfar. 

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor informeras om att webbplatsen innehåller kakor och ändamålet med användningen av kakor. Besökaren ska också lämna sitt samtycke till att kakor används.

Målet med sökmotoroptimering (SEO, Search Engine Optimization på engelska) är komma så högt upp som möjligt när en blivande kund googlar efter varor eller tjänster på Internet. 

Verktygen för SEO består av en bra rubrik som sammanfattar texten på sidan och innehåller ett väl valt sökord. Sökordet eller sökfrasen ska också återkomma i texten. Utöver huvudrubriken bör texten även innehålla mellanrubriker och en genomtänkt strategi för länkar.

Förkortningar och främmande ord

Content Management System (CMS) på engelska. Se WordPress.

The General Data Protection Regulation (GDPR) på engelska. Se Lagkrav att uppfylla.

Är den ledande sökmotorn för webben. Google startades 1998 och har sedan starten varit bättre än konkurrenterna på rankning, alltså att placera de troligen mest intressanta sidorna överst i träfflistorna.

Läs mer om Search Engine Optimization (SEO) under Sökmotoroptimering.

SSL-certifikat är en teknik som används för att kryptera trafiken mellan en webbsida på en webbserver och en besökares webbläsare. Det är ett viktigt tillägg att ha på webbplatsen för att besökarna ska känna sig trygga.

Genom att titta i webbläsarens adressfältet kan du se om en webbsida använder SSL. Står det ”https://” istället för bara ”http://” så är anslutningen krypterad. Många webbläsare markerar också med grönt och en ikon med ett hänglås i adressfältet att anslutningen är krypterad och säker.

Under 2018 började Google prioritera hemsidor med SSL-certifikat. Google markerar nu hemsidor som saknar SSL-certifikat som ”Inte säker”, medan sidor med SSL-certifikat får en högre placering bland sökträffarna när du googlar.

Close Menu